Chilean children exiled in Buenos Aires. The school as a window to the children's experience (1974-1983)

Main Article Content

Natalia Casola

Abstract

This article analyzes the experience of Chilean children exiled in Buenos Aires during the third Peronist government and the last military dictatorship. A significant percentage of these children were assisted together with their families by the Argentine Commission for Refugees (CAREF), a humanitarian agency created in the last months of 1973 to help Chileans who crossed the border daily, escaping the repression of the dictatorship of Pinochet. The majority of these children in Capital Federal were admitted to the evangelically oriented primary school, "Laura and Henri Fishbach", which decided, in agreement with CAREF, to implement an integration project aimed at academic equalization and affective socialization of the refugee group. In this article we will show 1) that many of the problems presented by the child population were an effect of the repressive context suffered both in Chile and Argentina; 2) that the passage through the school fulfilled a function of significant containment in the lives of the children and; 3) that the project of the institution should be understood taking into account the explicit adherence of managers and teachers to critical pedagogies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Casola, N. (2019). Chilean children exiled in Buenos Aires. The school as a window to the children’s experience (1974-1983). Anuario Del Instituto De Historia Argentina, 19(1), e091. https://doi.org/10.24215/2314257Xe091
Section
Artículos
Author Biography

Natalia Casola, Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género - CONICET

Dra. y Profesora en Historia. Investigadora de Conicet y miembro del Instituto Interdisciplinario de Estudios de Género (IIEGE) de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA.

Sus principales líneas de investigación han estado centradas en la historia reciente de las izquierdas, los organismos de derechos humanos y más recientemente sobre la evolución de las políticas estatales hacia el exilio chileno en Argentina.

References

Alcoba, L. (2013). El azul de las abejas. Buenos Aires: Edhasa.

Azconegui, C. (2014). Chilenos en Argentina, entre la protección del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados (ACNUR) y la polí­tica de expulsión de la dictadura militar. En S. Jensen y S. Lastra (Editoras), Exilio, represión y militancia. Nuevas fuentes y nuevas formas de abordaje de los destierros de la Argentina de los años setenta (pp. 215-250). La Plata: Editorial de la Universidad de la Plata.

Bastian, J. P. (1994). Protestantismo y modernidad latinoamericana. México: FCE.

Bazterrica, A., Montañez, S. y Scapusio, M. (1989). Yo nací­ allá, yo nací­ acá, yo qué sé dónde nací­. Acerca de un Taller grupal con niños desexiliados. Revista Universitaria, 1.

Brugaletta, F. (2017). El protestantismo y la circulación de la pedagogí­a de Paulo Freire en América Latina. Revista de Pedagogí­a Crí­tica, 17, 21-40. Recuperado de http://revistas.academia.cl/index.php/pfr/article/view/535

Burgos Fonseca, M. I. (2018). Feminismos y Exilios. Genealogí­as del Feminismo Latinoamericano. En S. Lastra (Comp.), Exilios, un campo en expansión (pp. 223-235). Buenos Aires: FLACSO. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.622/pm.622.pdf

Casola, N. (2017). Los indeseables. El exilio chileno en la mirada de la DIPBA (1973-1983). Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 4(7), 50-67. Recuperado de http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/clepsidra/article/view/Casola.

Casola, N. (2017a). La represión estatal hacia los exiliados chilenos entre 1973 y 1983. La construcción de una legalidad represiva para la expulsión. Revista Estudios, 38, 69-86. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/restudios/article/view/19129.

Castillo-Gallardo, P. E. y González-Celis, A. (2015). Infancia, dictadura y resistencia: hijos e hijas de la izquierda chilena (1973-1989). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 907-921. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v13n2/v13n2a26.pdf.

Cicogna, M. P. (2009). Breve historia de los refugiados en Argentina durante el siglo XX. Historia Actual, 18, 51-63. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3065952.pdf.

González de Oleaga, M., Meloni González, C. y Saigh Dorí­n, A. (2016). Infancia, exilio y memoria. Tres relatos de una infancia transterrada tras la última dictadura argentina. Kamchatka, 8, 93-109. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/kamchatka/article/view/9073/8724.

Gudelevicius, M. (2012). Un análisis de la polí­tica educativa para el nivel primario implementada en la Ciudad de Buenos Aires durante la última dictadura argentina (1976-1983) (Tesis de Doctorado Mención en Historia). Buenos Aires, FFy L–UBA, Mimeo.

Jensen, S. (2002). Los hijos del exilio. Reflexiones en torno al diálogo intergeneracional en el seno de las familias argentinas exiliadas en Cataluña. Memory Across Generations: The future of “Never Again”. Buenos Aires: Conference sponsored by the University of Wisconsin-Madison & IDES.

Lértora Mendoza, C. (2015). Las Iglesias Cristianas Reformadas en Argentina: una historia reciente. Anuario de Historia de la Iglesia, 24, 47-72. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/anuario-de-historia-iglesia/article/view/1919/1786.

Loutereau, L. (2018). Más crianza y menos terapia. Buenos Aires: Siglo XXI.

Pineau, P. y Mariño, M. (2006). El principio del fin. Buenos Aires: Colihue.

Porta, C. (2006). La segunda generación: los hijos del exilio. En S. Dutrénit Bielous (Coord.), El Uruguay del exilio. Gente, circunstancias y escenarios (pp. 488-505). Montevideo: Trilce.

Puiggros, A. (2003). Qué pasó en la educación: breve historia desde la conquista hasta el presente. Buenos Aires: Galerna. Recuperado de http://lenguasvivas.org/campus/files/0_1/92536811-Adriana-Puiggros.pdf.

Rodrí­guez, L. G. (2012). Civiles y militares en la última dictadura (1976-1983). Rosario: Prohistoria.

Roselli, N. (2012). La psicologí­a de la educación en Argentina. Raí­ces, desarrollos y perspectivas. Revista de Psicologí­a Universidad de Antioquí­a, 4, 103-108. Recuperado de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/psicologia/article/view/15484.

Triquell, A. (2012). Fotografí­as e Historias. La construcción narrativa de la memoria y las identidades en el álbum fotográfico familiar. Montevideo: Centro de Fotografí­a de Montevideo. Recuperado de https://issuu.com/cmdf/docs/libro_investigacion-con_tapa.

Zaccagnini, M. C. (2003). Impacto de los paradigmas pedagógicos históricos en las prácticas educativas contemporáneas. Revista Iberoamericana De Educación, 33(2), 1-29. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/2982.

Zucker, C. (2005). La casita de caramelo. Lucha Armada en la Argentina, 3, 4-13.