Contributions to the study of the origins of the student movement at the University of Buenos Aires: the case of the Philosophy and Letters Student Union (1905-1918)

Main Article Content

Pablo Gabriel Buchbinder

Abstract

The purpose of the text is the study of the origins of the student union of the faculty of philosophy and letters. It analyzes their organization, the characteristics of their associates and their first complaints between 1905 and 1918. The questions concerning the struggle for teaching positions in high schools, the relations of the union with professors and members of the faculty government are specially studied. The link with the national policy is also analyzed. The text is based on the study of the union's magazines, its book of proceedings and its publications.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Buchbinder, P. G. (2019). Contributions to the study of the origins of the student movement at the University of Buenos Aires: the case of the Philosophy and Letters Student Union (1905-1918). Anuario Del Instituto De Historia Argentina, 19(2), e100. https://doi.org/10.24215/2314257Xe100
Section
Artículos

References

Bibliografí­a

Barrancos, D. (2008). Mujeres entre la casa y la plaza. Buenos Aires: Sudamericana

Berruti, R. (1996). La creación de la Facultad de Filosofí­a y Letras. Buenos Aires:Edicion de autor.

Buchbinder, P. (2018). Reclamos Corporativos y compromisos polí­ticos: una lectura de las juventudes universitarias argentinas en tiempos de la Reforma. Contemporánea, N ° 9... 9-34.

Buchbinder, P. (2008). ¿Una revolución en los claustros? La reforma de 1918. Buenos Aires: Sudamericana.

Bustelo, N. (2015). La reforma universitaria desde sus grupos y revistas: Una reconstrucción de los proyectos y las disputas del movimiento estudiantil porteño de las primeras décadas del siglo XX (1914-1928) (Tesis doctoral). Presentada en Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación para optar al grado de Doctora en Historia. Disponible en http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1307/te.1307.pdf. Consultada el 23/2/ 2017

Carreño, L. (2017). Pobrecitos jovencitos sin sexo y sin seso. Formas y modelos de vida estudiantil bajo la crí­tica de los reformistas de izquierda en la Universidad de Buenos Aires (1917- 1921). Izquierdas, N ° 32, 2017, 79-106.

Carreño, L. (2018). Los caminos de la Reforma Universitaria. Sociabilidad y vida estudiantil en los centros de estudiantes de la Universidad de Buenos Aires (1900-1918). Quinto Sol, Vol. 22 (1), 1-22.

Ciria, A. y Sanguinetti, H. (1968). Los Reformistas. Buenos Aires: Jorge Álvarez Editor.

Dalmazzo, G. (1997). Lí­nea Recta: estudiantes en lucha. Todo es Historia, N ° 360, 51-70.

Devoto, F. (2010). El paí­s del primer centenario. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Garcí­a, S. (2006). Ni solas ni resignadas: la participación femenina en las actividades cientí­fico-académicas de la Argentina en los inicios del siglo XX. Cadernos Pagu. N ° 27,133-142.

González, J. V. (1927). La Reforma Universitaria. Buenos Aires: Sagitario.

Graciano, O. (2008). Entre la torre de marfil y el compromiso polí­tico. Intelectuales de izquierda en la Argentina (1918-1955). Bernal: Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.

Halperí­n Donghi, T. (1962). Historia de la Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Eudeba.

Ibarguren, C. (1977 [1955]). La historia que he vivido. Buenos Aires: Dictio.

Lorenzo, M. F. (2016). Que sepa coser, que sepa bordar, que sepa abrir la puerta para ir a la Universidad. Las académicas de la Universidad de Buenos Aires en la primera mitad del siglo XX. Buenos Aires: Eudeba.

Pinkasz, D. (1992). Orí­genes del profesorado secundario en la Argentina: tensiones y conflictos. En C. Braslavsky y A. Birgin. Formación de Profesores (pp.59-82). Buenos Aires: Miño y Dávila Editores.

Portantiero, J. C. (1977). Estudiantes y Polí­tica en América Latina. 1918-1938: el Proceso de la Reforma Universitaria. México: Siglo XXI.

Rojkind, I. (2007). Estudiantes, Universidad y Polí­tica en el Buenos Aires de 1900. XI Jornadas Interescuelas de Historia, Facultad de Filosofí­a y Letras, Universidad Nacional del Tucumán, Argentina. . Recuperado de http://cdsa.aacademica.org/000-108/322.pdf

Sousa, P. (2007). El Cí­rculo Médico Argentino y su papel en la configuración del pensamiento médico clí­nico (Buenos Aires 1875-1883). Entrepasados, 31, 141-181.

Suárez, P. (2012). Las mujeres abogadas en la Historia y en la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires. Academia, N ° 20, 143-183.

Terrén de Ferro, D. (1985). Historia de la Instrucción Pública en la Argentina. Buenos Aires: Ediciones Universidad del Salvador.

Walter, R. (1968). Student Politics in Argentina. New York-London: Basic Books.