Between the carnivals and the opera house. Sociabilities in a small city, Zárate, Argentina (1880-1930)

Main Article Content

Mariela Ceva

Abstract

From the end of the 19th century, Argentina was crossed by a process of continuous, accelerated and constant change in its society and economy. In this case, to approach the subject we have chosen from the various musical and theatrical events in in the city of Zárate, province of Buenos Aires, Argentina. From the analysis of the local press and the sources of the association of Socorros Mutuos Italiana, it is possible to perceive the persistence, simultaneity and the transfer of cultural traditions and referents between the different spaces of sociability

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ceva, M. (2020). Between the carnivals and the opera house. Sociabilities in a small city, Zárate, Argentina (1880-1930). Anuario Del Instituto De Historia Argentina, 20(1), e112. https://doi.org/10.24215/2314257Xe112
Section
Artículos

References

Agulhon, M. (1994). Historia Vagabunda. Etnologí­a y polí­tica en la Francia contemporánea. México: Instituto Mora.

Baccino, S. y Sorolla, S. (1997). Era una vez”¦ Zárate. Zárate: Ed. De los cuatro vientos.

Baccino, S. (2017). Inmigración y Arquitectura en Zárate. Enlace crí­tico. Recuperado de http://www.enlacecritico.com/destacados/inmigracion-y-arquitectura-en-zárate,

Baily, S. (1982). Las sociedades de ayuda mutua y el desarrollo de una comunidad italiana en Buenos Aires, 1858-1918. Desarrollo Económico, 21(84), 485-514.

Barran, J.P. (1989). La cultura lúdica: el carnaval, paraí­so de la materia. En Autor (ed.) Historia de la sensibilidad en el Uruguay: Vol. I. La cultura "bárbara", 1800-1860 (pp. 106-129). Montevideo: Ed. de la Banda Oriental.

Bellard Freire, V. (2004). Operas e Magicas em Teatros e Saloes no Rio de Janeiro-Final do Seculo XIX, Inicio do Seculo XX. Latin American Music Review, 25(1), 100-118. doi: https://doi.org/10.1353/lat.2004.0003

Bernasconi, A. y Ceva, M. (2018). Sociedades de Socorros Mutuos y teatros. Un ensayo de perspectiva comparada a partir de los casos de Gualeguay y Zárate. En Pereira E., Witt, M. A. e Truzzi, O. (Eds.), Imigração nas Américas: estudos de história comparada (pp. 161-197). São Leopoldo: Oikos-UNISINOS.

Botta, V. (1948). Historia de Zárate. 1869-1909. La Plata: Publicaciones del Archivo Histórico de la provincia de Buenos Aires.

Caimari, L. (2004). Apenas un delincuente crimen castigo y cultura en la argentina 1880 – 1955. Buenos Aires: Siglo XXI.

Castro, M. (2016). Católicos, librepensadores y anticlericales en el momento del Centenario: movimientos de protesta locales y polí­tica nacional. En Di Stefano, R. y Zanca, J. (Comps.) Fronteras disputadas: religión, secularización y anticlericalismo en la Argentina (siglos XIX y XX) (pp. 105-146). Buenos Aires: Imago Mundi.

Cavaglieri, L. (2012). Trust Teatralediritto D ´autore (1894-1910). La tentazione del monopolio. Pisa: Titivillus.

Ceva, M. (2010). Empresas, Inmigración y Trabajo en la Argentina: dos estudios de caso (Fábrica Argentina de Alpargatas y Algodonera Flandria). Buenos Aires: Biblos.

Ceva, M. (2018). Mediadores culturales y prácticas sociales en la construcción del Teatro Coliseo de Zárate, Argentina. Anuario Tarea, 5, 79-101.

Cilento, M. A. y Sanz, L. (2002). Compañí­as extranjeras 1884-1930. En Pellettieri, O. (Dir.) Historia del Teatro argentino en Buenos Aires. La emancipación cultural (1884-1930) (pp. 534-595). Buenos Aires: Galerna.

Corrado, O. (2010). Música y modernidad en Buenos Aires. 1920-1940. Buenos Aires: Gourmet musical.

Devoto, F. (2002). Nacionalismo, fascismo y tradicionalismo en la Argentina Moderna. Una historia,Buenos Aires: Siglo XXI.

Devoto, F. (2003). Historia de la inmigración en la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Devoto, F. y Fernández, A. (1990). Mutualismo étnico, liderazgo y participación polí­tica. Algunas hipótesis de trabajo. En Armus, D. (Comp.) Mundo urbano y cultura popular. Estudios de Historia social argentina (pp. 129-152). Buenos Aires: Sudamericana.

Di Nubila, D. (1960). Historia del cine argentino. Buenos Aires: Cruz de Malta.

Ferrari, M. (1996). Triunfos electorales conservadores en tiempos del oficialismo radical: ¿condicionamiento estructural o influencia polí­tica? Provincia de Buenos Aires, 1918-1930. En Melón, J. y Pastoriza, E. (Eds.) Los caminos de la democracia. Alternativas y prácticas polí­ticas 1900-1943 (pp. 137-161). Buenos Aires: Biblos.

Ferrari, M. (2008). Los Polí­ticos en la República Radical (1916-1930). Buenos Aires: Siglo XXI.

Gandolfo, R. (1992). Las sociedades italianas de socorros mutuos de Buenos Aires: cuestiones de clase y de etnia dentro de una comunidad de inmigrantes (1880-1920). En Devoto F. y Mí­guez, E. (Eds.) Asociacionismo, trabajo e identidad étnica. Los italianos en América Latina en una perspectiva comparada (pp. 311-332). Buenos Aires: CEMLA-CSE-IEHS.

Gayol, S. (1993). Ámbitos de sociabilidad en Buenos Aires: despachos de bebidas y cafés, 1860-1900. Anuario IEHS, 8, 257-273.

González Bernaldo de Quirós, P. (2007). Civilidad y polí­tica en los orí­genes de la nación argentina. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Guiotto, L. (1979). La fabbricatotale. Paternalismo industriale e cittásociali in Italia. Milano: Feltrinelli.

Halperin Donghi, T. (1976). ¿Para qué la inmigración? Ideologí­a y polí­tica inmigratoria en la Argentina (1810-1914). Anuario de Historia de América Latina, 13(1), 437-489

Hora, R. (2010). Historia económica de la Argentina en el siglo XIX. Buenos Aires: Siglo XXI.

Lobato, M. (2000). El progreso, la modernización y sus lí­mites (1880-1916). Buenos Aires: Sudamericana.

Mazziotti, N. (1990). Bambalina: el auge de una modalidad teatral-periodí­stica. En Armus, D. (Comp.) Mundo urbano y cultura popular. Estudios de Historia social argentina (pp. 69-89). Buenos Aires: Sudamericana.

Miguez, E. (2008). Historia Económica de la Argentina. De la Conquista a la crisis de 1930. Buenos Aires: Sudamericana.

Musri, F. (1999). Relaciones conceptuales entre musicologí­a e historia: análisis de una investigación musicológica desde la teorí­a de la historia. Revista musical chilena, 53(192), 13-26. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0716-27901999019200003

Myers, J. (1999). Una revolución en las costumbres: las nuevas formas de sociabilidad de la elite porteña, 1800-1860. En Devoto, F. y Madero, M. (Eds.) Historia de la vida privada en la Argentina: Vol. I. Paí­s Antiguo. De la colonia a 1870 (pp. 111-146). Buenos Aires: Taurus.

Paoletti, M. (2015). Mascagni, Mocchi, Sonzogno. La Societí Teatral e Internazionale (1908- ­1931) e i Suoi protagonista. Bologna: AlmaDL-Universití di Bologna.

Pasolini, R. (1999). La ópera y el circo en el Buenos Aires de fin de siglo: Consumos culturales y lenguajes sociales. En Devoto, F. y Madero M. Historia de la vida privada en Argentina: Vol. II. La Argentina Plural, 1870-1930 (pp. 227-273). Buenos Aires: Taurus.

Paul, D.C. (2016). Consensus and Crisis in American Classical Music Historiography from 1890 to 1950. The Journal of Musicology, 33(2), 200-231. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/10.2307/26414204

Poletti, A. (2012). Zárate. Inmigración y familias. En Baccino, S. (Coord.) Colección Historia urbana y patrimonio de Zárate. Zárate: Ed. De los cuatro vientos.

Queirolo, G. (2018). Paradojas de género en la modernización argentina (1880-1970). Avances del Cesor, 15(19). 71-75. Recuperado de http://web2.rosario-conicet.gov.ar/ojs/index.php/AvancesCesor/index

Roverato, G. (1986). Una casa industriale. I Marzotto. Milán: Franco Angeli.

Sorba, C. (2001). Teatri. L`Italia del melodrama nell `ettí del risorgimento. Bologna: Il mulino

Suriano, J. (Comp.) (2000). La cuestión social en Argentina 1870-1943. Buenos Aires: La Colmena.

Trotta, F. (2018). Prejuicios, incomodidades y rechazos: música, territorialidades y conflictos en el Brasil. Anthropológica/año 36(40), 165-191. Recuperado de https://doi.org/10.18800/anthropologica.201801.008

Zeberio, B. (1999). Un mundo rural en cambio. En Bonaudo, M. (dir.) Nueva Historia Argentina: Tomo IV. Liberalismo, Estado y orden burgués (1852-1880) (pp. 294-362). Buenos Aires: Sudamericana