Architectural sensibilities in the Argentine Confederation The chateaux decor for the modern sovereign and the principals of the architectural order, to educate on the good taste. Concepción del Uruguay and Paraná, 1854-1859

Main Article Content

Silvia Alicia Dócola

Abstract

This article proposes a reading on how “good taste” was the basis to plan power spaces that would strengthen and legitimize the political project of the Argentine Confederation under the presidency of Justo José de Urquiza. It is examined the way in which Urquiza developed certain architectural sensibility to plan his space, therefore employing Pietro Fossati, who through the beaux-arts criteria transformed the house of Urquiza into the place of a modern sovereign. As for the design of the capital city, Santiago Danucio built urban facades to demonstrate the authority of the government. Thus, generating certain good taste principals, through the use of classical antiquity elements and rules.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dócola, S. A. (2020). Architectural sensibilities in the Argentine Confederation The chateaux decor for the modern sovereign and the principals of the architectural order, to educate on the good taste. Concepción del Uruguay and Paraná, 1854-1859. Anuario Del Instituto De Historia Argentina, 20(2), e123. https://doi.org/10.24215/2314257Xe123
Section
Dossier

References

Aliata, F. (1989). Lo privado como público. Palermo de San Benito: un ejercicio de interpretación. Revista de la Sociedad Central de Arquitectos, (144) 44 – 53.

Aliata, F. (2006). La ciudad regular: arquitectura, programas e instituciones en el Buenos Aires posrevolucionario, 1821-1835. Buenos Aires: Prometeo.

Aliata, F. (2009). Carlo Zucchi: arquitectura, monumentos, decoraciones urbanas 1826-1845. La Plata: Ediciones Al Margen.

Bosch, B. (1980). Historia de Entre Rí­os, 1520-1969. Buenos Aires: Plus Ultra.

Bosch, B. [1971] (1984). Urquiza y su tiempo. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Cañete, C. (2004). Estampas: el palacio de Urquiza en Paraná y su monumento en el parque. Paraná: Trafico de arte.

Ciocchini, H., Blanco, G., y De Carli, L. (2011). El palacio de la memoria: hipótesis sobre la simbologí­a de la ornamentación en la residencia del General Urquiza. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

Clemente, V. & Pirjevec, G.(1980). Cerruti, Marcello. En Dizionario biografico degli italiani - Volume 24. Treccani. Recuperado de http://www.treccani.it/enciclopedia/marcello-cerruti_(Dizionario-Biografico)/

Dócola, S. (2017). Espacios de poder para La Confederación Argentina. La capital, el puerto y el lugar del soberano. 1854 – 1859 (Tesis doctoral). Recuperada de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/64188

Gutiérrez, R., De Paula, Alberto S. J., y Viñuales, G. (1971). La arquitectura de la Confederación Argentina en el litoral fluvial (1852-1862). Resistencia: Departamento de Publicaciones e Impresiones de la Universidad Nacional del Nordeste.

Lanteri, A. L. (2015). Se hace camino al andar. Dirigencia e instituciones nacionales en la Confederación Argentina, 1852-1862. Rosario: Prohistoria Ediciones.

Munilla Lacasa, M. L. (2009). De espectáculos y polí­ticas: la actuación de Carlo Zucchi en las fiestas del rosismo. En F. Aliata (Ed), Carlo Zucchi: arquitectura, monumentos, decoraciones urbanas 1826-1845 (pp. 147-168). La Plata: Ediciones Al Margen.

Pérez Alonso, P. (2008). El gusto estético. La educación del (buen) gusto. Estudios sobre Educación (14), 11-30. Recuperado de https://studylib.es/doc/5166377/el-gusto-est%C3%A9tico.-la-educaci%C3%B3n-del--buen--gusto

Rabbat, N. (2005). A mosque and an imperial dream. Recuperado de http://web.archive.org/web/20130624091048/http://weekly.ahram.org.eg/2005/756/special.htm

Rato De Sambuccetti, S. (1999). Urquiza y Maua: el mercosur del siglo XIX. Buenos Aires: Ed. Macchi

Tirado, J., y Mora, M. (2002). El espacio y el poder: Michel Foucault y la crí­tica de la historia [versión electrónica]. Espiral, IX(25), 11-36. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/138/13802501.pdf

Fuentes

Alberdi, J. B. (1900). Cartas quillotanas: polémica con Domingo F. Sarmiento. Buenos Aires: Rosso.

Burmeister, H. (1879). Vues pittoresques de la République Argentine. En Atlas Physique de la Republique Argentine. Buenos Aires: Coni

Burmeister, H. [1861] (2008). Viajes por los Estados del Plata. Buenos Aires: Academia Nacional de la Historia.

Cerruti, M. (14/1/1857). Carta a Justo José de Urquiza. Sala VII. Archivo Urquiza. 1857. Tomo 107. Folio 210. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.

Cerruti, M. (30/11/1856). Carta a Justo José de Urquiza. Sala VII. Archivo Urquiza. 1856. Tomo 107. Folio 102. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.

De Angelis, P. (01/1854) Carta de recomendación (atribuida a) a Benjamí­n Victorica..Sala VII. Archivo Victorica. Doc. 12062. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.

De la Vega, A J. (4 /02/1857) Carta a Tomás Guido. Sala VII. Archivo Guido. Folio 169. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.

De Moussy, V. (1854). Folletí­n Cuadro general de la ciudad de Paraná y de sus alrededores, vegetación y cultivo. Constitución geológica del suelo considerada agrí­cola e industrialmente. El Nacional Argentino. N ° 162. Paraná, 24/12/1854, N ° 163. Paraná, 28/12/1854 y N ° 164. Paraná, 31/12/1854.

Du Graty, A. (4/11/1856) Carta a Urquiza. Sala VII. Archivo Urquiza, tomo 107, folio 46. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.

Du Graty, A. [1858] (2008). La Confederación Argentina. Academia Nacional de la Historia Buenos Aires.

Martí­nez Fontes, N. (25/01/1854). Carta de recomendación a Benjamin Victorica. Sala VII. Archivo Victorica. Doc. 12061. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.

Quatremère de Quincy, A. [1832] (2007). Diccionario de Arquitectura (Edición Voces teóricas. J. Sarquis). Buenos Aires: Poiesis. Nobuko