Architectural sensibilities in the Argentine Confederation The chateaux decor for the modern sovereign and the principals of the architectural order, to educate on the good taste. Concepción del Uruguay and Paraná, 1854-1859
Main Article Content
Abstract
This article proposes a reading on how “good taste” was the basis to plan power spaces that would strengthen and legitimize the political project of the Argentine Confederation under the presidency of Justo José de Urquiza. It is examined the way in which Urquiza developed certain architectural sensibility to plan his space, therefore employing Pietro Fossati, who through the beaux-arts criteria transformed the house of Urquiza into the place of a modern sovereign. As for the design of the capital city, Santiago Danucio built urban facades to demonstrate the authority of the government. Thus, generating certain good taste principals, through the use of classical antiquity elements and rules.
Downloads
Article Details
La cesión de derechos no exclusivos implica también la autorización por parte de los autores para que el trabajo sea alojado en los repositorios institucionales UNLP (Sedici y Memoria Académica) y difundido a través de las bases de datos que los editores consideren apropiadas para su indización, con miras a incrementar la visibilidad de la revista y sus autores.
References
Aliata, F. (1989). Lo privado como público. Palermo de San Benito: un ejercicio de interpretación. Revista de la Sociedad Central de Arquitectos, (144) 44 – 53.
Aliata, F. (2006). La ciudad regular: arquitectura, programas e instituciones en el Buenos Aires posrevolucionario, 1821-1835. Buenos Aires: Prometeo.
Aliata, F. (2009). Carlo Zucchi: arquitectura, monumentos, decoraciones urbanas 1826-1845. La Plata: Ediciones Al Margen.
Bosch, B. (1980). Historia de Entre Ríos, 1520-1969. Buenos Aires: Plus Ultra.
Bosch, B. [1971] (1984). Urquiza y su tiempo. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Cañete, C. (2004). Estampas: el palacio de Urquiza en Paraná y su monumento en el parque. Paraná: Trafico de arte.
Ciocchini, H., Blanco, G., y De Carli, L. (2011). El palacio de la memoria: hipótesis sobre la simbología de la ornamentación en la residencia del General Urquiza. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.
Clemente, V. & Pirjevec, G.(1980). Cerruti, Marcello. En Dizionario biografico degli italiani - Volume 24. Treccani. Recuperado de http://www.treccani.it/enciclopedia/marcello-cerruti_(Dizionario-Biografico)/
Dócola, S. (2017). Espacios de poder para La Confederación Argentina. La capital, el puerto y el lugar del soberano. 1854 – 1859 (Tesis doctoral). Recuperada de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/64188
Gutiérrez, R., De Paula, Alberto S. J., y Viñuales, G. (1971). La arquitectura de la Confederación Argentina en el litoral fluvial (1852-1862). Resistencia: Departamento de Publicaciones e Impresiones de la Universidad Nacional del Nordeste.
Lanteri, A. L. (2015). Se hace camino al andar. Dirigencia e instituciones nacionales en la Confederación Argentina, 1852-1862. Rosario: Prohistoria Ediciones.
Munilla Lacasa, M. L. (2009). De espectáculos y políticas: la actuación de Carlo Zucchi en las fiestas del rosismo. En F. Aliata (Ed), Carlo Zucchi: arquitectura, monumentos, decoraciones urbanas 1826-1845 (pp. 147-168). La Plata: Ediciones Al Margen.
Pérez Alonso, P. (2008). El gusto estético. La educación del (buen) gusto. Estudios sobre Educación (14), 11-30. Recuperado de https://studylib.es/doc/5166377/el-gusto-est%C3%A9tico.-la-educaci%C3%B3n-del--buen--gusto
Rabbat, N. (2005). A mosque and an imperial dream. Recuperado de http://web.archive.org/web/20130624091048/http://weekly.ahram.org.eg/2005/756/special.htm
Rato De Sambuccetti, S. (1999). Urquiza y Maua: el mercosur del siglo XIX. Buenos Aires: Ed. Macchi
Tirado, J., y Mora, M. (2002). El espacio y el poder: Michel Foucault y la crítica de la historia [versión electrónica]. Espiral, IX(25), 11-36. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/138/13802501.pdf
Fuentes
Alberdi, J. B. (1900). Cartas quillotanas: polémica con Domingo F. Sarmiento. Buenos Aires: Rosso.
Burmeister, H. (1879). Vues pittoresques de la République Argentine. En Atlas Physique de la Republique Argentine. Buenos Aires: Coni
Burmeister, H. [1861] (2008). Viajes por los Estados del Plata. Buenos Aires: Academia Nacional de la Historia.
Cerruti, M. (14/1/1857). Carta a Justo José de Urquiza. Sala VII. Archivo Urquiza. 1857. Tomo 107. Folio 210. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.
Cerruti, M. (30/11/1856). Carta a Justo José de Urquiza. Sala VII. Archivo Urquiza. 1856. Tomo 107. Folio 102. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.
De Angelis, P. (01/1854) Carta de recomendación (atribuida a) a Benjamín Victorica..Sala VII. Archivo Victorica. Doc. 12062. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.
De la Vega, A J. (4 /02/1857) Carta a Tomás Guido. Sala VII. Archivo Guido. Folio 169. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.
De Moussy, V. (1854). Folletín Cuadro general de la ciudad de Paraná y de sus alrededores, vegetación y cultivo. Constitución geológica del suelo considerada agrícola e industrialmente. El Nacional Argentino. N ° 162. Paraná, 24/12/1854, N ° 163. Paraná, 28/12/1854 y N ° 164. Paraná, 31/12/1854.
Du Graty, A. (4/11/1856) Carta a Urquiza. Sala VII. Archivo Urquiza, tomo 107, folio 46. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.
Du Graty, A. [1858] (2008). La Confederación Argentina. Academia Nacional de la Historia Buenos Aires.
Martínez Fontes, N. (25/01/1854). Carta de recomendación a Benjamin Victorica. Sala VII. Archivo Victorica. Doc. 12061. Archivo General de la Nación. Buenos Aires. Argentina.
Quatremère de Quincy, A. [1832] (2007). Diccionario de Arquitectura (Edición Voces teóricas. J. Sarquis). Buenos Aires: Poiesis. Nobuko