Artistic and sociocultural practices in last military dictatorship. Danza Abierta and experiences on dance and theatre in Córdoba (1981-1983)

Main Article Content

María Verónica Basile

Abstract

In the framework of postdoctoral research aimed at historically reconstructing contemporary dance practices between the Argentine dictatorship and post-dictatorship, this article focused on one of the episodes interpreted as a cross between arts worlds and cultural actions of resistance or democratic manifestation. We explored the event called "Open Dance" (1981-1983) and other parallel experiences that took place in the cities of Córdoba and Rosario. We analyzed a heterogeneous documentary corpus made up of programs, posters, photographs, publications, newspapers, oral and secondary sources with tools from a Transdisciplinary Cultural History approached. The microsocial and political dimensions were addressed in order to investigate the development of contemporary dance and its relationship with practices of democratic openness and social cohesion in a restrictive socio-political framework dominated by dictatorial state violence. Among the objectives were the interest of recognize possible networks and exchanges and the particularities that each of these experiences assumed. The consideration of other cities as case of study, outside the reality of Buenos Aires, provided a decentered and extended look at the artistic cultural processes of Argentinean recent past, recognizing their points of contact and differentiation within the same temporal delimitation and according to their local contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Basile, M. V. (2022). Artistic and sociocultural practices in last military dictatorship. Danza Abierta and experiences on dance and theatre in Córdoba (1981-1983). Anuario Del Instituto De Historia Argentina, 22(2), e168. https://doi.org/10.24215/2314257Xe168
Section
Artículos

References

Antacli, P. (2020). Adda Hünicken y la revolución de los pies descalzos: apuntes para la escritura de una historia de la danza moderna en Córdoba. Arte da Cena, 6 (2), 155-178. https://doi.org/10.5216/ac.v6i2.66638

Bali, M. (2021). Danza Abierta. Picadero, 43, 25-27.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte. Quilmes: UNQ.

Chartier, R. (2005). La nueva historia cultural. En El presente del pasado. Escritura de la historia, historia de lo escrito (pp. 3-38). México D.F.: Universidad Iberoamericana.

Dubatti, J. (1991). Teatro Abierto después de 1981. Latin American Theatre Review, 24 (2), 79-86.

Fortuna, V. (2019). Moving Otherwise: Dance, Violence, and Memory in Buenos Aires. Nueva York: Oxford University Press.

Giella, M. Á. (1991). Teatro Abierto 1981: De la desilusión a la alienación. Latin American Theatre Review, 24(2), 269-77.

Herrera, M. J. (1999). Los años setenta y ochenta en el arte argentino. Entre la utopía, el silencio y la reconstrucción. En E. Burucúa (Coord.), Nueva historia argentina. Arte, sociedad y política (pp. 119-171). Buenos Aires: Sudamericana.

Kaehler, S. (2012). Asociación Amigos de la Danza 1962/1966. Buenos Aires: Libros del Rojas.

Longoni, A. (2010). Tres coyunturas del activismo artístico en la última década. En AA.VV., Poéticas contemporáneas. Itinerarios en las artes visuales en la Argentina de los 90. (pp. 43-46). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes.

Manduca, R. (agosto 2017).Teatro Abierto como “mito”. Un aporte para pensar el teatro y la política en la transición de la última dictadura militar argentina a la democracia. En XVI Jornadas Interescuelas de Historia. Mar del Plata, Argentina. Recuperado de https://www.academia.edu/download/56240447/Mesa_N_63_Manduca_.pdf

Manduca, R. (2016). Teatro Abierto (1981-1983): un actor social de la transición a la democracia. Revista de Historia, 17, 247-272. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/235203778.pdf

Masetti, M. (noviembre, 2016). Poéticas en la danza de Rosario. I Encuentro Cuerpo, Educación y Sociedad. Ensenada, Argentina. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/118458

Myers, J. (2002). Historia cultural. En C. Altamirano (Dir.), Términos críticos de sociología de la cultura. (pp. 126-128). Buenos Aires: Paidós.

Pellettieri, O. (1990). Cien años de teatro argentino: Del Moreira a Teatro Abierto. Buenos Aires: Galerna.

Perera, V. (2016). Los límites de un homenaje: imagen y memorias en Teatro Abierto 2013. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 3(5), 84-105. Recuperado de https://undavdigital.undav.edu.ar/handle/20.500.13069/1094

Prates, C. (2021). Charla abierta Teatro Abierto. 40 años de un fenómeno que desbordó lo teatral, organizado por el Grupo de estudios sobre "Teatro contemporáneo, política y sociedad en América Latina" (IIGG, FSOC-UBA), 16 de junio de 2021 (vía zoom). Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=q9KeHVg8y5o

Red Conceptualismos del Sur (2012). Perder la forma humana. Una imagen sísmica de los años ochenta en América Latina. Madrid: MNCARS.

Trastoy, B. (2001). Teatro Abierto 1981: un fenómeno social y cultural. Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998), 5, 104-111.

Vallejos, J. I. (2015). Danza, política y posdictadura: acerca de Dirección obligatoria de Alejandro Cervera. Afuera, estudios de crítica cultural, 15, 1-15. Recuperado de: https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/72211/CONICET_Digital_Nro.ede4287e-e4d6-4ecd-bb31-85fc42fb983e_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Villagra, I. (2013). Teatro Abierto 1981: Dictadura y resistencia Cultural. Estudio Crítico de fuentes primarias y secundarias. Buenos Aires: Ediciones Al Margen.

Zayas de Lima, P. (2001). Teatro abierto 1982-1985. En Pellettieri, O. (Dir.), Historia del teatro argentinoen Buenos Aires (pp. 12-123). Buenos Aires: Galerna.