La Lira and El Mundo Artístico. Editorial strategies for the modernization of music criticism in Buenos Aires (1869-1887)

Main Article Content

Guillermina Guillamón
Nicolás Ojeda

Abstract

The objective of the article is to analyze the formation of a field of criticism specialized in music through the publication of the magazines La Lira (1869) and El Mundo Artístico (1881-1887). A comparative approach will be carried out to analyze the strategies that both magazines deployed in the search to become references for listening, performance and musical sociability. As a hypothesis, we propose that the relationship between modernity and the repertoires and practices promoted by each publication was a cultural horizon for the Buenos Aires elites that functioned as a support for the work of the magazines analyzed here.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Guillamón, G., & Ojeda, N. (2023). La Lira and El Mundo Artístico. Editorial strategies for the modernization of music criticism in Buenos Aires (1869-1887). Anuario Del Instituto De Historia Argentina, 23(1), e181. https://doi.org/10.24215/2314257Xe181
Section
Dosier: La cultura musical en las experiencias de la modernidad: política, civilidad, sociabilidad y urbanidad (siglos XIX y XX)

References

Bourdieu, P. (2018 [1992]). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

Bruno, P. (2014). Sociabilidades y vida cultural. Buenos Aires, 1860-1930. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Buch, E. (2010). La crítica musical vienesa. En El caso Schönberg. Nacimiento de la vanguardia musical (pp. 27-63). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cetrangolo, A. E. (2015). Ópera, barcos y banderas. El melodrama y la migración en Argentina (1880-1920). Madrid: Biblioteca Nueva.

Godgel, V. (2013). Cuando lo nuevo conquistó América. Prensa, moda y literatura en el siglo XIX. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Guillamon, G. (2014). El buen gusto como ideario normativo: el caso de la cultura musical durante el periodo rivadaviano (1820-1827). Revista Cuadernos del sur. Historia, 43, 101-117.

Guillamon, G. (2016). Todo se dice en música: La presencia de la estética romántica en la prensa musical porteña (Buenos Aires, 1837-1838). Revista Humanidades, 6(1). DOI: https://doi.org/10.15517/h.v6i1.24961

Guillamon, G. (2018). Música, política y gusto Una historia de la cultura musical en Buenos Aires (1817-1838). Buenos Aires: Prohistoria.

Hennion, A. (2002). La pasión musical. Barcelona: Paidós.

Labra, D (2020). ¿Vivió Buenos Aires una “periódico-manía” hacia 1870? Una reflexión sobre los periódicos para “niñas”, la prensa ilustrada y la ampliación del público lector porteño. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, 9(209), 309-321.

Losada, L. (2008). La alta sociedad en la Buenos Aires de la Belle Époque. Buenos Aires: Siglo XXI.

Malosetti Costa, L. (2021 [2001]). Los primeros modernos. Arte y sociedad en Buenos Aires a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Ojeda, N. (2022a). Escribir una modernidad musical. La experiencia autoral en El Mundo Artístico (1881-1887). En C. Biernat y N. Vassallo. (Coord.) Historia Contemporánea. Problemas, debates y perspectivas (pp. 1079-1090). Bahía Blanca: Editorial de la Universidad Nacional del Sur.

Ojeda, N. (2022b). “Preferimos el ruiseñor al pavo real”. Transformaciones en el gusto y la escucha musical en la Sociedad del Cuarteto de Buenos Aires (1875-1882) [ponencia]. XVIII Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Santiago del Estero, Argentina.

Ojeda, N. (2023). Entre el gusto por la música instrumental y el paseo al aire fresco. Programación y sociabilidad en los conciertos orquestales del Jardín Florida (Buenos Aires, 1880-1883). Revista Humanidades, 13(1). DOI: https://doi.org/10.15517/h.v13i1.53210

Pastormerlo, S. (2016). Sobre la primera modernización de los diarios en Buenos Aires. Avisos, noticias y literatura durante la Guerra Franco-Prusiana (1870). En V. Delgado y G. Rogers (ed.) Tiempos de papel: Publicaciones periódicas argentinas (Siglos XIX-XX) (pp. 13-37). La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Suarez Urtubey, P. (1985). La musicografía después de Caseros (I). Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 6, 89-108.